Tuesday, April 21, 2020

Dosa dan belas kasihan Allah.

Pernah jugak la tersentak bila dengar orang cakap kalau dosa ni berbau, kita ni mesti busuk. 

Aku suka bila dapat tahu yang Allah itu Ar-Rahman, Ar-Rahim. Bukanlah nak encourage pemikiran yang akan cenderung orang lain untuk sentiasa buat dosa. Aku cuma nak tekankan yang mercy Allah tu besar. 

Kadang-kadang tu mesti ada lah antara kita yang tertanya-tanya. "Aku ni asyik buat dosa je. Terampun ke dosa yang kerap aku buat ni?". Biasa lah, kita mungkir janji. Berpaling pada ajaran yang kita dah tahu. Sengaja ke tak sengaja ke. Esok tekad taknak buat tapi buat jugak. Benda tu perkara biasa. Buat dosa, mintak ampun. Buat dosa, mintak ampun lagi. Buat dosa lagi, mintak ampun yang dah ke berapa kali.

Gelaran "Maha Pengampun" tu bagi aku sangat besar. Ibarat Islam tu tak kasi kau peluang kedua, tak kasi kau peluang ketiga. Tapi, Dia kasi kita beratus-ratus kali peluang untuk kita perbaiki diri kita ni. Sebab bagi aku setiap apa yang kita buat ni perlukan keredhaan. Kalau Allah tak redha tu, ada la yang kita langgar mana-mana benda, masuk mana-mana simpang yang tak elok. Kita semua bukan bersifat maksum. Dosa besar pun buat, dosa kecil jangan cakap lah. Dok kumpul tak habis-habis sampai boleh jadi dosa besar. 

Apa kata kalau kita cuba jangan limitkan belas kasihan Allah? Jangan kita nak rasa diri kita ni atau orang lain terlalu berdosa seakan Allah tu bukan Maha Pengampun. Kalau kita rasa berdosa, cari belas kasihanNya. Kalau orang lain rasa berdosa, tunjukkan dia ke arah belas kasihanNya. 

Don't try to limit the mercy of Allah. Remember this, Allah's mercy is bigger than our sins! We usually start everything in our daily lives with this kalimah "Bismillahirrahmanirrahim" (in the Name of Allah, Most Gracious and Most Merciful). It's also mentioned in the Quran that His mercy supersedes His wrath/anger.

Apa yang hebatnya lah kan aku rasa, kita ni buat dosa seakan Allah tak nampak apa yang kita buat tapi Dia maafkan kita seakan Dia tak nampak apa yang kita lakukan. Aku rasa benda ni boleh la kalau aku nak rasa yang tanpa cinta Dia, kita ni ibarat macam layang-layang terputus tali.

Pointnya, pengampunan dan belas kasihan Allah sentiasa ada untuk hambaNya yang berdosa selagi pintu taubat masih terbuka luas. InshaaAllah..

"My Mercy embraces all things" (Quran 7:156)

No comments:

Post a Comment